Accessibility Tools

Home » Corporate Info » Customer Charter

DOKKP Customer Charter

We are committed to implementing the Department's three (3) main functions, namely Standard Preparation, Enforcement, Promotion and Expert Advisory Services in the field of Occupational Safety and Health (OSH) fairly, firmly and friendly (3F) through the following promises:

No.Customer CharterDuration
1Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan verifikasi rekabentuk loji yang menghendaki perakuan kelayakan bagi setiap permohonan yang lengkap:
i. Steam boiler within 25 working days25 days
ii. Bejana tekanan dalam tempoh 15 hari bekerja15 days
2Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan pembaharuan pendaftaran sebagai Pegawai Keselamatan dan Kesihatan bagi setiap permohonan yang lengkap dalam tempoh 30 hari bekerja30 days
3Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan kebenaran memasang simpanan pukal dalam tempoh 10 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen yang lengkap10 days
4Process and approve applications for permission to install and operate bulk storage within 10 working days from the date of receipt of complete documents10 days
5Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan kebenaran mengendalikan simpanan pukal dalam tempoh 10 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen yang lengkap10 days
6Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan kebenaran mengendalikan talian paip dalam tempoh 7 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen yang lengkap7 days
7Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan pendaftaran dalam tempoh 14 hari bekerja selepas permohonan lengkap diterima bagi kompetensi higien industri berikut:-14 days
i. Doktor Kesihatan Pekerjaan
ii. Penaksir Kualiti Udara Dalaman (IAQ)
iii. Juruteknik Higien I (Pemonitoran Bahan Kimia)
iv. Juruteknik Higien II (Pengujian Sistem Pengalihudaraan Setempat)
v. Penaksir Risiko Bising
8Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan pendaftaran dalam tempoh 10 hari bekerja selepas permohonan lengkap diterima bagi kompetensi higien industri berikut:10 days
1. Pengapit CHRA
9Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan pendaftaran dalam tempoh 25 hari bekerja selepas permohonan lengkap diterima bagi kompetensi higien industri berikut:25 days
1. Penguji Gas Bertauliah (AGT) dan Penyelia Kemasukan Ruang Terkurung (ES)
10Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan pembaharuan pendaftaran dalam tempoh 30 hari bekerja selepas permohonan lengkap diterima bagi kompetensi higien industri berikut:-30 days
i. Doktor Kesihatan Pekerjaan
ii. Pengapit CHRA
iii. Penaksir Kualiti Udara Dalaman (IAQ)
iv. Juruteknik Higien I (Pemonitoran Bahan Kimia)
v. Juruteknik Higien II (Pengujian Sistem Pengalihudaraan Setempat)
vi. Penaksir Risiko Bising
11Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan pembaharuan pendaftaran dalam tempoh 14 hari bekerja selepas permohonan lengkap diterima bagi kompetensi higien industri berikut:14 days
1. Penguji Gas Bertauliah (AGT) dan Penyelia Kemasukan Ruang Terkurung (ES)
12Provide feedback to every customer complaint against the department within 2 working days2 days
13Memberi maklumbalas bagi setiap permohonan memberikan ceramah dan mengadakan pameran berkaitan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan dalam tempoh 6 hari bekerja6 days
14Initiate a forensic engineering investigation after receiving notification of the accident/incident within 36 hours36 hours
15Memproses lengkap pembayaran bil, invois dan tuntutan perjalanan dalam tempoh 7 hari bekerja daripada tarikh permohonan lengkap diterima7 days
No.Customer CharterDuration
1Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan Kebenaran Memasang (PTI) loji yang menghendaki perakuan kelayakan selepas dokumen lengkap diterima dalam tempoh 15 hari bekerja15 days
2Menjalankan pemeriksaan permulaan loji yang menghendaki perakuan kelayakan selepas dokumen lengkap diterima dalam tempoh 20 hari bekerja20 hari
3Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan pendaftaran operator dandang stim bagi setiap permohonan yang lengkap dalam tempoh 30 hari bekerja30 days
4Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan pembaharuan pendaftaran operator dandang stim bagi setiap permohonan yang lengkap dalam tempoh 30 hari bekerja30 days
5Conducting an investigation:
i. Complaints within 3 working days3 days
ii. Fatal accidents within 24 hours24 hours
6Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan pendaftaran operator kren bagi setiap permohonan yang lengkap dalam tempoh 30 hari bekerja30 days
7Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan pembaharuan pendaftaran operator kren bagi setiap permohonan yang lengkap dalam tempoh 20 hari bekerja20 hari
8Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan pendaftaran sebagai Penyelia Keselamatan Tapak bagi setiap permohonan yang lengkap dalam tempoh 30 hari bekerja30 days
9Memproses dan memaklumkan keputusan permohonan pembaharuan pendaftaran sebagai Penyelia Keselamatan Tapak bagi setiap permohonan yang lengkap dalam tempoh 30 hari bekerja30 days

External Links

CONTACT US

Department of Occupational Safety and Health

Level 5 (Main Counter), Setia Perkasa 4,
Setia Perkasa Complex,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62530 Putrajaya

Tel: 03-8000 8000

Fax: 03-8889 2443

BILANGAN PELAWAT

Hari Ini: 35,253
Bulan Ini: 298,316
Jumlah: 53,684,913

Updated Date:

28 / 07 / 2025

Best viewed using Mozilla Firefox and Google Chrome browsers with a screen resolution of 1920 x 1080

Copyright Reserved 2025 © Department of Occupational Safety and Health.